Van 10 tot en met 30 augustus vindt de vierde expositie in de Mariakerk van Cadzand plaats. Wij nodigen u van harte uit om een bijzondere en inspirerende expositie van Bart Smulders, Mariët Lautenschutz en Liesbeth Stabij te bezoeken.

Expressies van Kleur en Gevoel: schilderijen en keramiek in de Kerk van Cadzand

Bart smulders

Fotografie

Bart Smulders is zonder meer een veelzijdig fotograaf te noemen met opvallend veel aandacht voor detail. Hoe breed zijn kader in beginsel ook is, hij zoomt steevast in op een beeld wat een ongeoefend oog ontgaat, om daarmee iets nieuws te creëren en een ander frame toe te voegen. Hij heeft een fascinatie voor lijnen en ritmes. Die belangstelling komt goed tot uiting in zijn drone-fotografie. Onderwerpen zijn industriegebieden,
containerterminals, kassencomplexen, maar ook dorpskernen en landbouwgebieden. Hij maakt composities waarbij herhalingen een grote rol spelen of zelfs de complete voorstelling bepalen. Schaduwwerking speelt
daarbij een belangrijke rol.
Naast drone-fotografie heeft Bart Smulders duidelijk een fascinatie voor andere genres zoals straatfotografie, architectuur en verval in het algemeen.
Bart Smulders (1955) fotografeert al vijftig jaar en heeft inmiddels een duidelijke signatuur ontwikkeld. Begin jaren 80 studeerde hij aan kunstacademie Artibus in Utrecht. In zijn werkzame leven ontwierp en vervaardigde hij meubels in opdracht van particulieren en bedrijven.

Bart is sinds 2007 lid van de Koninklijke Fotobond, en coördinator van de Landelijke Groep Dronefotografie. Een serie van 5 drone-foto's is in 2023 geselecteerd voor de pretentieuze wedstrijd Salon Nationaal. Het betreft een
serie van 5 abstracte beelden van verschillende kassencomplexen met de titel "Daken van Glas".
Bart heeft de afgelopen jaren op vele plaatsen geëxposeerd, onder andere in het Luchtvaartmuseum in Lelystad, de gemeentehuizen van Delft en Hilvarenbeek en de St. Petrus basiliek in Oirschot.

mariet lautenschutz

Schilderijen, monoprints, beelden

"Natuur wast de geest schoon!” Deze woorden hoorde Mariët Lautenschutz op de radio en ze realiseerde zich dat dit precies verwoord wat ze in de natuur ervaart en probeert uit te drukken in haar kunst. Ze ervaart het als ze loopt te struinen door het bos, langs de zee, door de duinen of in het Amstelpark in Amsterdam, de stad waar ze nu woont.
De natuur biedt een onuitputtelijke bron van inspiratie voor het beeldend werk van Mariët. Foto's die tijdens wandelingen worden gemaakt, dienen als uitgangspunt voor schilderijen, monoprints en beelden.
Ook in Cadzand en omgeving biedt de natuur veel inspiratie. De zee, het landschap met prachtige populieren, uitgestrekte klei-akkerlanden en koeien op de wallen van Retranchement vertonen een ontroerende schoonheid. Het vroege zonlicht dat door de bomen op het water schijnt, blijft telkens weer verrassen, “schoon wassen” en inspireren.
Door deze ervaringen probeert Mariët de schoonheid van de natuur in beeld vast te leggen. Ze hoopt dat dit werk de bezoekers van de expositie inspireert en verrast, zodat gezamenlijk genoten kan worden van al het moois dat de natuur te bieden heeft.

Liesbeth stabij

keramiek

Liesbeth Stabij van atelier Het Glazenhok is afgestudeerd aan de kunstacademie en autodidact en volgt haar passie in het werken met klei.
Met de vele ideeën in haar hoofd is ze te vinden in haar atelier waar ze de tijd vergeet.
Exclusief voor deze expositie heeft ze twee werken gemaakt rond het onderwerp “horen, zien en zwijgen”. Horen zien en zwijgen is een uitdrukking en komt van oorsprong uit de leer van de wijsgeer Confucius, die leefde van 551 tot 479 voor Christus in China. Hij zegt tegen zijn leerlingen kijk niet naar, luister niet naar, spreek niet uit en
richt je niet op wat in strijd is met welvoeglijkheid.
Liesbeth ervaart dat vandaag de dag het respect voor anderen steeds minder aan de orde is. Vandalisme, geweld tegen mensen die werken in de zorg en de hulpverlening, oorlogen over de hele wereld. In haar keramiekkunst wil ze met dit in het hoofd een verborgen boodschap meegeven.